Hoe werken vakantieveilingen?

Al sinds de start van HotelkamerVeiling.nl in Februari 2008, en niet veel later VakantieVeilingen.nl, zijn veiling sites een doorslaand succes. Het idee om zelf te kunnen bepalen wat je wilt betalen voor je overnachting of vakantie sprak vele mensen aan. Nu, vele jaren later, is het assortiment met voornamelijk dat van VakantieVeiling.nl veel verder uitgebreid. Uitjes, concerten en zelfs etentjes zijn nu te vinden op de veilingsite.

Allemaal hartstikke leuk om op te bieden natuurlijk. Om dit echter op een zo efficiënt mogelijke manier te kunnen doen is het belangrijk om de werking van dit soort sites te begrijpen. Zowel vanuit de zakelijke als de particuliere kant. En waar halen deze sites hun winst eigenlijk uit?

De particuliere kant

Dit is de kant waar u het meeste mee te maken heeft. Het is als het ware de zijde van de site waar iedere bezoeker tegenaan kijkt. Allerlei leuke aanbiedingen vallen direct op om zo de aandacht van de klant de trekken. Een diversiteit aan categorieën prikt in het oog van de bezoeker waar hij of zij een keuze uit kunnen maken. Tot zover.

Eenmaal op de pagina van de bieding waar u aan mee wilt doen aanbeland vindt u al snel de zogenaamde ‘countdown’. De teller die bijhoudt wanneer de veiling afloopt. Een belangrijke factor in het winnen van een veiling. Belangrijker op deze pagina zijn echter de details. De kleine lettertjes die voorwaardes aan de bieding toevoegen.

Zo kunt u bijvoorbeeld 2 hotel overnachtingen winnen voor slechts €20,00. Echter staat er dan vaak in de kleine lettertjes dat u bijvoorbeeld verplicht bent een ontbijt en/of avondmaal moet afnemen, en die prijzen zijn vaak een stuk hoger dan het bedrag dat u voor de veiling hebt betaald.
Een voorbeeld:

Stel u wint 2 hotel overnachtingen voor 2 personen tegen de prijs van  €20,00.

Daarnaast bent u verplicht voor iedere nacht een 3-gangen menu af te nemen van €18,00 p.p.

U overnacht er 2 nachten en u bent met 2 personen. Kortom 2 maal €18,00 is €36,00.

Dan bent u echter nog niet klaar, u slaapt er immers 2 nachten. U moet dus ook 2 maaltijden afnemen, u bent dan dus al €72,00 kwijt aan het eten voor twee avonden.

Daar bovenop komt nog eens de €20,00 die u heeft geboden op de veiling en het totaalbedrag komt al snel neer op €92,00.

Zo snel kan een bod van €20,00 al uitlopen tot een totaalplaatje van maar liefst €92,00.
Kortom, wees altijd op uw hoede voor de kleine lettertjes.

Tot zover de particuliere kant. De websites zijn verplicht alles eerlijk te vermelden. Als er iets niet op de site wordt vermeld dan bent u in het recht uw gelijk te eisen. Echter is het verstandiger er vanuit te gaan dat het er altijd staat, hoe klein het ook is!

De zakelijke kant

De zakelijke kant is de kant van de aanbieders. De mensen die hun aanbiedingen op de site plaatsen. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de veilingsites niet zelf op zoek gaan naar producten die zij ter veiling kunnen aanbieden. Het zijn juist de bedrijven die naar de veilingsites gaan om hun product te veilen.

Om te snappen waarom de bedrijven juist naar de veilingsites toekomen en niet andersom een voorbeeld.

Ik heb een restaurant, maar het loopt niet zo goed. Ik heb ruimte voor 30 gezelschappen maar dagelijks zitten er maar 5.

Ik wil graag meer gasten maar een marketingcampagne is erg duur, zeker voor een kleiner bedrijf. Op veilingsites kan ik gratis een etentje aanbieden. Weliswaar krijg ik er over het algemeen iets minder voor maar mijn restaurant zal wel vol zitten.

Immers is 5 maal een diner van €20,00 slechts €100,00, 30 maal een diner van €15,00 is al snel €450,00. Meer omzet dus, en geen bijkomende kosten voor de reclame.

Tevens is mond-op-mond reclame de beste die er is. Als de gasten die voor een kleiner bedrag komen eten tevreden zijn zullen nieuwe klanten vanzelf volgen, alleen dan zonder de korting via de veiling.

Hetzelfde principe gaat op voor bijvoorbeeld een concert. Als een concert tegen de reguliere prijs maar niet uitverkocht raakt, zal dit wel lukken door het op een vrijblijvende en goedkopere manier aan te bieden. Ook hier zal de zaal toch vol zitten, ook al is de omzet daardoor iets lager. Alles is beter dan lege stoelen, die brengen niets op.

Een belangrijke factor in dit geheel is het bezoekersaantal op de veilingsites. Zo trekt de website VakantieVeilingen.nl maarliefst een verbluffende 4,5 miljoen bezoekers per maand en worden er 4000 uitjes verkocht op één dag! Een groter reclamebureau bestaat er in feite niet. Iets aanbieden op een veilingsite is dus de goedkoopste en effectiefste manier voor bedrijven om aan klanten te komen. Hier komt dan ook het enorme aanbod aan de particuliere kant vandaan. Bedrijven willen heel graag tegen korting producten aanbieden.

Waar halen vakantie veilingen hun winst dan vandaan?

De ervaren gebruiker zal het al opgevallen zijn. Bij iedere veiling zijn er administratiekosten. Administratiekosten? Wat houdt dat nu eigenlijk in voor een digitaal product?

Het antwoord: helemaal niets! Veiling websites zijn volledig geautomatiseerd. Na het winnen van een veiling verloopt alles automatisch. Het verkrijgen van een coupon en het afhandelen van een betaling gebeurt allemaal geautomatiseerd. Administratiekosten zijn dus een fabeltje en zijn eigenlijk alleen het winstmarge van de veilingsite.

Laten we het eens in een rekensom plaatsen. VakantieVeilingen.nl verkoopt gemiddeld 4000 producten per dag. De administratiekosten zijn er €4,00. 4000 * €4,00 is €16.000,00 per dag! Een flinke omzet dus, haal hier de kosten voor de site af en je hebt een zeer leuke winst.

Naast deze ‘administratiekosten’ is er nog een grote inkomstenbron. Advertenties. Bedrijven die een product veilen kunnen tegen een extra bedrag op de homepagina komen te staan. Gelijk in het oog van de bezoeker. Het resultaat? Meer bezoekers op de veiling pagina, meer biedingen, hogere bedragen en meer verkopen.

Je kunt je voorstellen dat dit voor een bedrijf enorm aantrekkelijk is. Dan kun je je vast ook voorstellen dat de veilingsites hier flinke bedragen voor vragen.